Læs her hvad der fik 3 Mand ApS til at etablere et advisory board og hvorfor de valgte nBoard som platform

3 Mand ApS, et full stack software konsulenthus som udvikler SaaS platforme til virksomheder, var den første virksomhed som vi på nBoard fik fornøjelsen af at rekruttere til med et åbent opslag. Hvordan er det så gået med deres nye advisory board bestående af Henrik Christensen og Dorte Skovbo? Vi har taget en snak med ejerne, Andreas og Martin, om deres forretning, rekrutteringsprocessen på nBoard og hvad fremtiden bringer!

1. Fortæl om jeres motivation for at få et advisory board

Vi havde drevet vores lille forretning med stabil vækst I fem år, men ønskede at få sat mere fart på, selvom forretningen faktisk gik ganske fint. Fra vi startede virksomheden i 2014 havde det taget os lidt tid at finde ud af, hvad vores niche inden for softwareudvikling rent faktisk var. I perioden op til beslutningen om at nedsætte et advisory board var vi blevet skarpere til at definere hvad der adskilte os fra konkurrenterne, og følte os klar til at opskalere salget og hyre flere ansatte. Kunderne havde igennem hele vores levetid været super glade for vores ydelser, men salget kom udelukkende gennem netværk. Vi følte os klar til at trykke på speederen!

LÆS OGSÅ: Hvorfor få en bestyrelse eller advisory board

Vi var allerede begyndt at afsætte mere tid til strategi, men fandt ud af, at vi havde brug for eksterne kompetencer og mere struktur for at realisere vores fulde potentiale. Vi havde med tiden fået en god forståelse for, hvilke områder vi selv var gode til at løfte internt samt hvor vi havde brug for hjælp. De identificerede svagheder var her opsøgende salg og rekruttering og vi havde derfor brug for sparring fra nogle eksperter som vi kunne trække på løbende som en slags “mentorer”. Derudover var det vigtigt at få mere sparring omkring strategi og generel ledelse, da vi selv har baggrund som softwareudviklere.

For at udruste os bedst muligt til den ønskede skalering havde vi brug for en ekspert inden for B2B salg som kendte potentielle kunder i lokalområdet samt kunne lægge en strategi for hvordan man konsistent sparker døre ind. Vi skulle i gang med at lave noget opsøgende salgsarbejde og vidste ikke helt hvor vi skulle starte. Advisory boardet lærte os hurtigt at et øget fokus på salg kræver ændringer i hele organisationen. Salg er mere effektivt når folk kender vores brand, og vi havde brug for at skabe en kultur der understøttede ambitionen om at øge rekrutteringen af nye medarbejdere.

2. Fortæl om jeres oplevelse med rekrutteringsprocessen på nBoard

Vi var grønne på området, og var overraskede over hvor kort tid der gik fra vi tog kontakt til nBoard til vi modtog de første ansøgninger. Vi modtog omkring 10 ansøgninger før vi gik på sommerferie samt 15 efter og var overvældede over hvor mange gode kandidater der havde lyst til at engagere sig i vores virksomhed. Vi så det som endnu en validering af vores forretning som bekræftede os i, at vi havde fat i noget rigtigt. Vi må dog erkende, at vi nok havde undervurderet hvor lang tid det tog at holde samtaler med en stor del af ansøgerne enten fysisk eller på Skype.

Vi manglede kort sagt nogle af de guides som i dag findes på nBoard Academy, som kunne have hjulpet til at strukturere processen bedre. Hertil fandt vi i løbet af de første samtaler ud af, at de alle ansøgere virkede kompetente. Derfor skulle vi have lagt en skarpere plan for, hvordan samtalerne skulle foregå for at få et bedre sammenligningsgrundlag.

3. Hvordan har de tilførte kompetencer i advisory boardet hjulpet jeres forretning?

Vi har fået defineret en klar strategi som gør, at vi bedre kan holde fokus. Dette betyder, at vi den næste periode har 2 prioriteter, nemlig salg og rekruttering af nye medarbejdere. Hertil har tilførslen af ”nyt blod” givet en masse motivation og blod på tanden, da vi virkelig kan mærke hvordan Henrik og Dorte engagerer sig 100% i virksomheden. Sammen har vi formuleret nogle konkrete mål i en 2020 plan, hvor vi ved hvad vi gerne vil opnå samt hvilken indsats det kræver.

Salgsstrategien har også hjulpet os til at blive endnu bedre til at forklare hvad vi laver over for potentielle kunder, kort og præcist.

LÆS OGSÅ: How to? 5 trins guide til etableringen af en bestyrelse

4. Hvor ser I jeres forretning fremadrettet og hvad er advisory boardets rolle?

Vi har store planer om at blive nogle flere medarbejdere på kontoret og skalere vores forretning via en målrettet salgsindsats, så dette kan ske uden behov for ekstern kapital. I sådan en krævende proces er det vigtigt at have nogle, som holder os op på vores mål og hjælper os med at holde fokus, så vi ikke mister overblikket i den daglige drift. Bare det at skulle fortælle nogle andre om hvordan det går en gang imellem hjælper os selv med at arbejde hårdt for at nå de mål vi har sat os.

De strategiske ting og langsigtede planer må ikke blive bagatelliseret i en travl dagligdag, og her spiller advisory boardet en central rolle. Udover dette vil de være ad-hoc rådgivere, som vi kan hive fat i hvis vi har brug for sparring i det daglige, som ikke er blege for at sige deres ærlige mening i modsætning til dem som står en nærmest.

Læs mere om 3 Mands ApS på deres hjemmeside wwww.3mand.dk

Vil du i gang med at rekruttere? nBoard kan assistere dig gennem hele processen. Kontakt os på info@nboard.dk eller på telefon 42 70 71 81. Du kan også læse mere om et nBoard opslag eller undersøge muligheden for at få lavet en shortlist. Hvis du selv ønsker at gå på jagt i vores database, kan du søge på kandidater her