Få mest muligt ud af din nBoard kandidatprofil med denne guide

Selvom der ifølge Danmarks Statistik er 123.000 bestyrelsesmedlemmer i aktive danske virksomheder, er det overraskende svært at få hul på karrieren som bestyrelsesmedlem. Men hvorfor er det egentlig så svært når du ved, at virksomhederne har brug for kompetencer som dine? Vi deler her vores bedste tips til at få mest muligt ud af jagten på en ny bestyrelsespost på baggrund af den erfaring vi har gjort os fra rekrutteringer til hundredvis af bestyrelser og advisory boards i både større og mindre virksomheder.

Før vi dykker ned i de konkrete anbefalinger, er det vigtigt at forstå at markedet for bestyrelsesposter i dag er dysfunktionelt. Det skønnes at omkring halvdelen af de danske bestyrelser består af enten ledelsen selv, ledelsens familie eller ledelsens venner. I de resterende bestyrelser viser undersøgelser at omkring 95% af rekrutteringerne foregår via netværk, hvilket medfører manglende professionalisme og manglende kompetencer. Der er uomtvisteligt et kæmpe behov for at få professionaliseret de danske bestyrelser, men af ovenstående årsager, er det et svært marked at penetrere for nye kandidater og der er kamp om pladserne! Dette til trods for, at utallige undersøgelser har dokumenteret, at der er en positiv effekt på virksomhedens omsætning på mindst 18% årligt, ved at få en ekstern bestyrelse eller et advisory board. Den størst mulige værdiskabelse i de danske virksomheder kræver en ny og radikalt anderledes bestyrelseskultur, som er åben og kompetencebaseret. En bestyrelseskultur 2.0 hvor rekrutteringer foretages bredt og åbent. Nok om det for nu.

LÆS OGSÅ: Bestyrelse og advisory boards – en god investering?

Foruden en motiveret indsats på nBoard, anbefaler vi også at du bruger andre kanaler til at reklamere for dit kandidatur. Dette kunne for eksempel være bestyrelsesarrangementer, LinkedIn eller netværk. Der findes en masse andre glimrende blogs på nettet som adresserer denne tilgang, så lad os komme til sagen. Hvordan maksimerer du dine chancer på nBoard? Her er vores 5 bedste råd:

1. Sørg for at din profil er fyldestgørende

Det virker simpelt, men alligevel ser vi gang på gang, at kandidater opretter profiler som sender budskabet om, at de ikke er motiverede. En god profil indeholder 5-9 ekspertiseområder samt al relevant bestyrelses-, erhvervs- og uddannelseserfaring udover et godt profilbillede og en god profiltekst. Husk at vores database er propfyldt med garvede kandidater som besidder tung ledelseserfaring, så med mindre du i sandhed er en ledelsesekspert, kan du med fordel lægge vægt på andre ting som du mestrer.

2. Husk referencer til CVR-registret

Af intern data kan vi se, at kandidater som har mange CVR-referencer på deres profiler bliver valgt oftere. Dette er der to klare årsager til. For det første skaber CVR-referencerne et bedre overblik, da man via de blå infoknapper på profilen kan tilgå regnskabsdata. Mange kandidater er direktører, men hvor stor er virksomheden egentlig? Den anden årsag relaterer sig til mange virksomheders hovedkrav – at kandidaten har brancheerfaring. Alene ved at indtaste virksomhedens navn, kan vores algoritme foreslå relevante kandidater med brancheerfaring, men dette forudsætter CVR-referencer. Branchekendskab kan med fordel også nævnes i din profiltekst.

3. Ansøg relevante opslag

Din chance for at få en ny spændende bestyrelsespost afhænger i høj grad af dit engagement. Vi opfordrer dig derfor til at ansøge de opslag som passer med din kompetenceprofil. Et opslag modtager typisk 20-50 ansøgninger, men hvis du har den rigtige profil, har du bestemt en chance. Desuden kan det være en god idé at søge mindre og frivillige poster, hvis du er en uerfaren bestyrelseskandidat.

Hertil giver Preboard-konceptet dig mulighed for at deltage på one-off advisory board møder med forskellige case virksomheder faciliteret af nBoard. Således lærer du både advisory board formatet, case virksomheden og de andre deltagere at kende. Læs mere om Preboards her.

4. Øg din eksponering og følg op

Med nBoard PRO kan du se hvem der har besøgt din profil såfremt de har været logget ind. Hvorfor ikke lave lidt research og følge op med de personer som har besøgt din profil? Desuden vil et nBoard PRO abonnement gøre, at du vil få øget eksponering ogdermed op til fem gange flere profilvisninger.

5. Send målrettede uopfordrede ansøgninger

Det lyder grænseoverskridende, men kan ofte være den bedste brug af din tid. Hvis du rammer en virksomhed med et latent rekrutteringsbehov får du dem “under 4 øjne” hvormed dine chancer forhøjes, mens virksomheden sparer både tid og ressourcer. Det er dog vigtigt, at du sender ansøgningen til den rigtige person og knivskarpt forklarer hvad du kan bidrage med i den konkrete virksomhed. Vi har åbnet for muligheden for, at kandidater kan sende uopfordrede ansøgninger til hinandens virksomheder som kan identificeres med relevante filtre. Funktionen er forbeholdt vores nBoard PRO brugere og kan prøves her.

Har du spørgsmål til artiklen, til nBoard generelt eller skal du selv i gang med at rekruttere? Kontakt os på info@nboard.dk eller på telefon 42 70 71 81. Du kan også læse mere om et nBoard opslag eller undersøge muligheden for at få lavet en shortlist. Hvis du selv ønsker at gå på jagt i vores database, kan du søge på kandidater her. Er du endnu ikke kandidat, kan du oprette en gratis profil her.