Case med konstitueret adm. direktør i Gartneriet PKM A/S, Anett Madsen, om rekrutteringen af det nye bestyrelsesmedlem over nBoard og de forudgående overvejelser.

Få kilometer nord for Odense findes en af byens stolte industrivirksomheder, Gartneriet PKM A/S, stiftet i 1948 og ejet af familien Madsen, nu på tredje generation. Brandet som ”Fairytale Flowers” i bedste H.C. Andersen-ånd, dækker gartneriet knap 200.000 kvadratmeter drivhus samt 40.000 kvadratmeter frilandsareal og beskæftiger hele 167 fuldtidsansatte. Med en årlig produktion på omkring 20 millioner planter er de et af Danmarks største gartnerier med storkunder som IKEA i porteføljen. Af den store produktion eksporteres 90 pct., mens dele af produktionen foregår i udlandet via licensaftaler.

LÆS OGSÅ: Bestyrelse og advisory boards – en god investering?

Anett Madsen, som både er konstitueret administrerende direktør og mor til den nuværende ejer, Poul Madsen på kun 20 år, tager imod os i indgangen til hovedkontoret. På beskeden vis introducerer hun stolt virksomheden, og lægger vægt på kulturen og familiens historie som fremstår intakt på trods af en konstant professionalisering af virksomheden. Vi trasker gennem gartneriet og hilser venligt på medarbejderne, som smiler igen, inden vi sætter os ind på kontoret og påbegynder det egentlige interview. I maj 2020 rekrutterede PKM nemlig deres nye bestyrelsesmedlem, Erik Bo Christensen, via et åbent opslag på nBoard. Erik slap igennem nåleøjet blandt 28 skarpe ansøgere, og har alle de kompetencer virksomheden søgte: Salg, produktionsoptimering og supply-chain samt et dybt kendskab til gartneribranchen. Denne erfaring er bygget op efter en årrække som salgsdirektør i handelsselskabet GASA Group A/S med en årlig omsætning på omkring 1.5 mia. DKK efterfulgt af en tid som salgsdirektør i emballagevirksomheden DS Smith Packaging A/S.

Fortæl om processen som ledte op til, at I valgte at gå på jagt efter et nyt bestyrelsesmedlem.

”Efter den tidligere direktør og ejer, min mand Kristian Madsen, var ude for en ulykke, valgte vi at accelerere det forestående generationsskifte, som blev gennemført i 2016. I den forbindelse ansatte vi en ekstern administrerende direktør, som lagde stor vægt på produktionsoptimering. Efter denne periode var der behov for at samle medarbejderne igen, og jeg blev valgt som konstitueret administrerende direktør for at fremhæve familiens værdier påny.” siger Anett Madsen.

Til at støtte op om direktøren og ledergruppen var der behov for at tilføre nye kompetencer til den professionelle eksterne bestyrelse med et ekstra bestyrelsesmedlem. Således var PKM nu klar til at påbegynde en egentlig rekrutteringsproces. Nickie Spile anbefalede nBoard-platformen som hun kendte fra bestyrelseskredse. Efter at have formuleret en relevant annoncetekst blev opslaget lagt op af den ansvarlige nBoard recruiter og de første ansøgninger tikkede ind.

LÆS OGSÅ: Honorarguide - så meget koster en bestyrelse

Hvordan oplevede I processen på nBoard?

”Jeg havde faktisk aldrig hørt om nBoard, før Nickie anbefalede det. Jeg gik ind og tjekkede hjemmesiden og fik hurtigt indtrykket af, at det var en brugervenlig platform med en stærk database af kandidater. Efter at have kigget lidt i databasen og snakket med en person fra nBoard besluttede vi os for at lave et åbent opslag. Oprettelsen på platformen var effektiv, og kort efter begyndte vi at modtage de første ansøgninger, som vi nemt kunne tilgå på nBoard. Ved hjælp af rangeringer med stjerne-systemet på platformen fra 1 til 5, kunne vi nemt vurdere kvaliteten parallelt - både Nickie og jeg. Vi havde forud for processen defineret nogle specifikke kriterier, og ud af de 28 ansøgninger, vi modtog på de to uger opslaget løb, var der stor enighed om de bedste seks kandidater, som vi gik videre med. Disse seks kandidater matchede alle vores kriterier for det nye bestyrelsesmedlem. Da vi tog en snak med dem, var de velforberedte og havde sat sig grundigt ind i virksomhedens historie og værdier. Det var en udfordring at snævre feltet ind derfra, hvilket vi betragtede som et luksusproblem!”

Anett påpeger ydermere, at noget af dét, de diskuterede internt var, hvem af de tilbageværende kandidater som havde den fornødne tid til at påtage sig opgaven. Om oplevelsen på nBoard afslutter hun:

”Meget nemt system at rekruttere over, hvor præsentationen af vores virksomhed fremstod flot og professionel. Formatet og den brugervenlige platform gjorde, at vi havde et godt overblik over kandidaternes kompetencer, hvilket betød, at vi kun brugte et par timer hver især på at vurdere de mange ansøgninger. Vi brugte mindre tid på processen i forhold til, hvad vi havde regnet med. Overordnet set en rigtig god oplevelse.”

Hvilke råd vil I give med på vejen til virksomheder med et forestående rekrutteringsbehov?

”Jeg tror, at vores gode oplevelse med rekrutteringen overordnet set bunder i god forberedelse. Det er vigtigt at definere, hvad man gerne vil have ud af sin bestyrelse, som danner udgangspunktet for, hvilke kompetencer man ønsker tilført. Dette definerede vi i familien sammen med bestyrelsesformanden og næstformanden, og det gjorde, at vi var enige om, hvem de mest interessante ansøgere var. Skarpe spørgsmål, som kandidaterne skal besvare i deres ansøgning, giver skarpe svar!”

Hvad forventer I af fremtiden med den nye bestyrelse på plads?

”Målet er at styrke PKM ved at få tilført en ny sparringspartner, som skal hjælpe os med at holde fokus på de forskellige ting der kan optimeres i virksomheden. Virksomheden udvikler sig hele tiden, og det er vigtigt at have kompetencer der er tidssvarende. Nu ved vi, hvor vi kan søge hvis vi ikke er ajour!

Erik kommer konkret til at bidrage med produktionsoptimering og supply-chain. Han kommer til at hjælpe med at sætte nye processer i gang, og vigtigst af alt, holde os op på vores mål, så vi kan få prioriteret de rigtige ting. Han bliver således en tovholder som skal sikre, at vi kommer i mål med vores initiativer, så vi kan skabe mest mulig værdi i virksomheden. Mere overordnet bliver han en vigtig sparringspartner for ledergruppen og mig selv. Hans dybe kendskab til og erfaring med blomsterbranchen bliver meget vigtig for os at kunne trække på.

Jeg glæder mig til at komme i gang og få nye øjne på tingene.” slutter Anett.

Har du spørgsmål til artiklen, til nBoard generelt eller skal du selv i gang med at rekruttere? Kontakt os på info@nboard.dk eller på telefon 42 70 71 81. Du kan også læse mere om et nBoard opslag eller undersøge muligheden for at få lavet en shortlist. Hvis du selv ønsker at gå på jagt i vores database, kan du søge på kandidater her. Er du endnu ikke kandidat, kan du oprette en gratis profil her.