”Hvis jeg skal til at skrive arbejdssedler på telefonen, er det slut. Så siger jeg op, for jeg vil ikke, og jeg kan heller ikke.”

Simon Mou Skogberg, Chef for Erhverv & Uddannelse hos HF&VUC NORD og tidligere bestyrelsesmedlem i Turismeudviklingscenter Hjørring. 

Første gang jeg blev præsenteret for dette udsagn, vidste jeg ikke, hvilket ben jeg skulle stå på. Som fuldgyldigt medlem af generation X med en fødselsdato i starten af 80’erne, har jeg med stor appetit kastet mig over den digitale udvikling og, indrømmet, rynker da stadig en smule på næsen når de ældre generationer ikke kan hitte ud af at gå på nettet fra mobilen.

Når alt kommer til alt, er det bestyrelsens ansvar at fremtidssikre virksomheden og dens medarbejdere, men hvornår har du sidst set et bestyrelsesmedlem udtale følgende: ’For at kunne indfri vores vækstambitioner, er vi nødt til at investere i efteruddannelse af medarbejderne, da penetrering af nye markeder kræver nye og opdaterede kompetencer.’

Men inden jeg svarer på det spørgsmål, så starter vi lige fra begyndelsen. Til daglig huserer jeg i Nordjylland - fra Skagen i nord til Hobro i syd – og sammen med mit team, arbejder vi utrætteligt med en opgave; at efteruddanne medarbejdere i de nordjyske virksomheder, således deres færdigheder og kompetencer matcher arbejdsmarkedets behov. Vores opgave er at opkvalificere medarbejdere med de almene færdigheder. Inden du tænker: ’Hvad betyder almene færdigheder?’, så får du lige et ultrakort resumé her:

Almene færdigheder dækker over læse-, skrive- og regnefærdigheder. Ifølge PIAAC-undersøgelsen fra OECD (2013) har over 600.000 danskere i arbejdsstyrken (15-64 år) utilstrækkelige læse- og skrivefærdigheder. Derudover har 1.000.000 danskere problemer med at bruge en computer til at varetage hverdagsopgaver.

Kilde: UVM

’Jamen Simon’, tænker du måske, ´hvor galt kan det lige se ud i Danmark? ´ Svaret på det spørgsmål afhænger jo af, hvem du spørger, men hvis du spørger mig, så er jeg bekymret.

For det første fordi hver tredje i den danske arbejdsstyrke er ufaglært, hvilket ifølge Danmarks Statistik betyder, at de ikke har færdiggjort en kompetencegivende uddannelse. For det andet fordi antallet af ufaglærte jobs er drastisk faldende. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd fremlagde i januar 2021 en analyse, der fremskrev, at der i 2021 vil være 40.000 færre ufaglærte jobs sammenlignet med 2019. For det tredje fordi de ufaglærte ikke selv kan se behovet for efteruddannelse. Epinion lavede en undersøgelse i 2017, hvor halvdelen af de adspurgte ufaglærte ikke mente de havde behov for efteruddannelse. 35% af de adspurgte ufaglærte forventede desuden ikke, at de skulle have mere efteruddannelse i fremtiden.

Og så er jeg tilbage med det udsagn jeg indledte med. Det stammer fra en ufaglært produktionsmedarbejder på en fabrik i Thy. Ordene blev sagt i forbindelse med et interview om efteruddannelse.

Jeg har mødt adskillige produktionsmedarbejderne siden. Fælles for de fleste af dem er, at de ikke kan se værdien i efteruddannelse, og de skænker ikke digitalisering og automatisering en tanke. De trives med at møde ind ved syv-tiden og stemple ud om eftermiddagen efter at have udført det samme stykke arbejde som i går og i forgårs og dagen før det.

Vil du modtage vores bestyrelsesguide?

Strategi – hvad er det?

I 2017 offentliggjorde Danmarks Statistik fakta omkring Danmarks erhvervsstruktur. 99,7% af de aktive virksomheder ligger inden for kategorien små- og mellemstore virksomheder – populært kaldet SMV’er. Fælles for dem er at de har 250 eller færre medarbejdere. I det følgende vil jeg fokusere på disse 99,7%, fordi det er en stor del af dem, der står med en kolossal udfordring de kommende år. De tunge drenge som Novo Nordisk, Vestas med flere skal nok klare sig. F.eks. har Grundfos en Uddannelseschef ansat, der sikrer løbende efteruddannelse og relevant kompetenceudvikling til medarbejderne – hele tiden i tæt kobling med virksomhedens strategiske mål.

Det er desværre meget få SMV’er, der har denne proaktive tilgang til deres virksomhed og dens medarbejdere. Med frygt for at blive smidt for ulvene, så må jeg bare konstatere, at mange entreprenør-, håndværks-, produktions- og industrivirksomheder tænker alt for kortsigtet. De har enøjet fokus på driften og på, at ordrebogen er stabil. Misforstå mig ikke – der er intet galt i at have fokus på driften og ordrebogen – udfordringen er bare, at når man har kigget ned i ordrebøgerne for længe, så glemmer man at se sig omkring og i løbet af kort tid, så er konkurrenterne løbet fra en, fordi de har satset på ny teknologi eller udviklet andre former for konkurrencefordele.

Digitalisering i byggebranchen er et glimrende eksempel. Hvor mange virksomheder er I ikke stødt på, der modigt råber: ’Nu skal vi være digitale!’ og begynder ivrigt at implementere apps til timeregistrering og kørsel samtidig med byggetegning ændres i realtid og pushes ud på byggepladserne via IPads, hvor håndværkerne i øvrigt også bliver afkrævet billeddokumentation af installationer og evt. fejl? Hvornår i den proces har man i ledelsen gjort sig den ulejlighed at undersøge om slutbrugerne, de mange håndværkere ude på byggepladserne, egentlig føler sig kompetente til at anvende disse IT-værktøjer, som en afgørende del af deres hverdag?

Selvom litteraturen er uenig om, hvor mange strategier der mislykkedes på grund af manglende sammenhæng mellem strategisk mål og medarbejdernes kompetencer, så skal jeg gerne være den første til at sige: ”Alt for mange!” Problemet er, at man i sin strategiske kådhed fuldstændig glemmer at stille sig et forholdsvist banalt spørgsmål: ’Hvis vi vil gennemføre X, Y og Z, har vores medarbejdernes så de rette kompetencer til at kunne eksekvere det?’

Bestyrelsens ansvar

Der er skrevet stolpe op og stolpe ned omkring diversitet i bestyrelseslokalet. Der skal være forskellige kompetencer til stede for at kunne skabe det bedste resultat. Jeg mangler stadig at se et opslag, hvor en produktions- eller håndværksvirksomhed aktivt søger en HR- eller uddannelsesprofil, der kan være med til at sætte maksimal fokus på efteruddannelse og kompetenceudvikling i bestyrelseslokalet. Hvis man ikke i ledelsen eller i bestyrelseslokalet begynder at tage efteruddannelse og kompetenceudvikling alvorligt, så ender man med en flok medarbejdere, der kommer med udtalelser lige så dystre, som det jeg indledte med.

Og så er det game over!

...

Vil du i gang med at rekruttere? nBoard kan assistere dig gennem hele processen. Kontakt os på info@nboard.dk eller på telefon 42 70 71 81. Du kan også læse mere om et nBoard opslag eller undersøge muligheden for at få lavet en shortlist. Hvis du selv ønsker at gå på jagt i vores database, kan du søge på kandidater via vores søgefilter.