Hvordan kan din bestyrelse være med til at genstarte væksten i virksomheden efter coronakrisen?

Indlæg af Søren Kargaard, indehaver af Kargaard Advisors. Søren Kargaard har ledet finansielle nichebanker og finansieringsvirksomheder i Norden som CEO og Country Director, med speciel vægt på turn arounds, vækst og innovation via udvikling af nye markeder og afsætningskanaler. Gennem mere end 10 år har han arbejdet i bestyrelser, spændende fra internationale joint venture selskaber til danske brancheforeninger.

For mange virksomhedsejere er Corona krisen kommet til at dreje sig om overlevelse. Antallet af konkurser forventes at stige drastisk i de kommende måneder – og hvis det ikke er din egen virksomhed, så er det måske en af dine kunder? Bestyrelsen kan og skal være med til at gøre en forskel. Her er et frisk bud på nogle af de områder, hvor virksomheder med fordel kan drage nytte af bestyrelsen til at komme over krisen og kickstarte væksten igen.

Krisen skal overvindes

Bestyrelsesmedlemmer, som tidligere har været igennem kriser (likviditetskriser, finanskriser, shitstorms og tilsvarende udfordringer), sidder med værdifuld viden om, hvordan man kommer videre. De kan give konkret råd og vejledning i forhold til sikring af likviditet, downsizing af personale, minimering af virksomhedens risici, genforhandling med kreditorer og banker. Dette er bare nogle af de geværgreb, som kan gøre forskellen på om virksomheden overlever.

Redefiner din strategi

I militæret siger man ofte at man har en strategi, lige indtil man møder fjenden. Hvis din virksomheds strategi ikke har taget højde for en langvarig nedlukning af samfundet, er den sikkert klar til skrot. Der skal tænkes og gentænkes, tænkes ud af boksen og der skal tænkes udefra og ind. En god bestyrelse viser sit værd her og kan bidrage med idéer, diskussioner og handlinger. Hvis der er skabt en fornuftig kompetencemæssig diversitet i bestyrelsessammensætningen, garanterer det for mange og varierede input.

Hvad er et fair honorar til min virksomhed?

Besvar 4 hurtige spørgsmål og få et kvalificeret estimat
- det tager kun 2 minutter!

Hvad har vi lært af Corona krisen?

Der er mange interessante learnings fra krisen, som kan give stof til eftertanke. Et par eksempler;

• Hjemmearbejdspladser har fundet et naturligt leje, hvor effektiviteten og medarbejdertilfredsheden ifølge flere undersøgelser er mindst lige så høj som på selve arbejdspladsen. Skal hjemmearbejdspladser være en del af den fremtidige strategi, og kan du dermed reducere virksomhedens kvadratmeter behov fremover?

• Click-and-Collect, som tidligere var de fysiske butikkers defensive tiltag mod e-commerce konkurrencen, har vist sig at stå stærkt under Corona krisen. Det handler i bund og grund om at få medarbejderne til at levere en anden form for service, end de plejer. Er der andre områder, hvor du kan gentænke samspillet mellem medarbejdere, logistik og kunder?

Brug gerne tid på en diskussion mellem ledelsen og bestyrelsen; hvad betyder det for os, og hvordan kan vi indrette os efter og få gavn af de adfærdsændringer, som kunder og samfundet har gået igennem siden starten af 2020?

Kan det ske igen?

Det er kun få virksomheder, der har en plan på plads for håndtering af kriser som Covid19. Hvad bliver det næste? Involver bestyrelsen i at få identificeret virksomhedens største risici og lav handlingsplaner, så virksomheden både kender sine svage sider og er klar til næste krise.

Sæt væksten på dagsordenen

En bestyrelse har mange opgaver, hvoraf en del primært er bagudrettede; gennemgang af regnskaber, compliance og udvikling. Derfor er det en naturlig del af planlægningen at de fremadrettede, strategiske diskussioner primært lægges på bestemte tidspunkter af året, eller som del af et strategiseminar. Bestyrelsens årshjul er et rigtigt godt redskab til at planlægge arbejdet, men nogle gange kræver situationen at dagsordenen ændres.

Når virksomhedens markeder, produkter, kunder eller eksistensgrundlag udfordres, kan bestyrelsen træde i karakter og sætte væksten på dagsordenen. Her er nogle bud på, hvad bestyrelsen kan gøre

• Sæt væksten på dagsordenen – helt konkret. Start dialogen med ledelsen og få igangsat arbejdet med at udvikle en ny strategi

• Respekter at ledelsen har ansvaret for at levere grundlæggende analyser, information, markeds- og konkurrentovervågning og forslag til retning – men hjælp med at tænke ud af boksen og finde nye vinkler og områder, som bør undersøges og indgå i beslutningsgrundlaget

• Sæt rammerne omkring udviklingsarbejdet. Selvom forretningsudvikling er en ”ongoing process”, er det vigtigt at der arbejdes inden for kendte tidsrammer og med synlige milestones, hvis der skal resultater på bordet. Lav aftaler med ledelsen om hvordan arbejdet skal organiseres, præsenteres, diskuteres og eksekveres.

• Følg op og støt op. Udnyt de enkelte bestyrelsesmedlemmers kompetencer og bed dem om at spille sig selv på banen allerede tidligt i forløbet.

• Støt op om de endelige planer, følg løbende op og sørg for at arbejdet med virksomhedens handlingsplaner bliver en dynamisk proces, hvor både tests, fejlskud og tilpasning indgår som naturlige dele i virksomhedens udviklingsproces.

En stærk bestyrelse er klar til at bidrage med viden, erfaring, idéer og handling – ikke mindst, når tiderne skifter eller omverdenen forandrer sig. Brug dem og kom stærkt videre.

...

Vil du i gang med at rekruttere? nBoard kan assistere dig gennem hele processen. Kontakt os på info@nboard.dk eller på telefon 42 70 71 81. Du kan også læse mere om et nBoard opslag eller undersøge muligheden for at få lavet en shortlist. Hvis du selv ønsker at gå på jagt i vores database, kan du søge på kandidater via vores søgefilter. Har du endnu ikke bruger, kan du oprette en gratis profil.